اخبار

بررسی انواع ماسک های تنفسی و پزشکی؟

تعریف ماسک :

وسیله ای فیزیکی که برای جلوگیری و محافظت از ریه ها در برابر ویروس ها وبیماریهای عفونی  گردغبار آلودگی هوا واستفاده از مواد شیمیای مورد استفاده قرار میگیرد که در کودکان از دو سال به بالا مورد استفاده قرار میگیرد .و به دونوع تولید واستفاده میشوند یکبار مصرف و چند بار مصرف و انواع مختلفی دارد مثل ماسک پزشکی . جراحی N95. . وماسک های فیلتر دار که (یکبارمصرف)هستند که باید تقریبا بعد مدت زمان 8ساعت استفاده تعویض گردد.اما ماسکهای دیگری هستند که میتوان از آنها چند سری استفاده کرد و (چند بار مصرف )هستند که نحوه استفاده کاربرد هریک از اآنها را جداگانه  توضیح میدهیدم.که از سه جنس تولید میشود کاغذی .پارچه ای .پروپیلن..

 

انواع ماسک :

پزشکی یا جراحی سه لایه بند دار (یکبارمصرف)

این ماسک که اغلب آن را به عنوان ماسک جراحی ساده میشناسند واز این ماسک معمولا پزشکان برای ویزیت بیماران یا جراحی و برای محافظت از خود و دیگران درمقابل ذرات عفونی معلق در هوا مورد استفاده قرار میگیرد که مانع دست زدن مکرر به صورت و بینی میشود ودارای دو بند پارچه ای در پشت هستند که در پشت سر بسته میشوند .دقت داشته باشید  که این نوع ماسک برای جلوگیری از ورود باکتری و ویروس های معلق در هوا طراحی نشده است و محافظت کمتری دارد .و قیمت آن هم بستگی به جنس و اصل بودن آن بستگی دارد و درخرید آن باید دقت شود که از کیفیت خوبی برخوردار باشد.

 

سه لایه پرستاری دارای بند کشی (یکبار مصرف)

از این ماسک که بیشتر در محیطهای بیمارستانی یا مکان های آلوده ومورد استفاده قرار میگیرد که برای عموم مردم مورد استفاده قرار میگیرد که دارای سه لایه پوششی هستند که برای جلوگیری از ذرات معلق در هوا وآلودگی هوا استفاده میشود ودارای دو بند کشی هست که در پشت گوش قرار میگیرد وقابل تنظیم بر روی صورت میباشد.ونسبت به جنس .کیفیت ساخت و اصل بودن دارای قیمتهای مختلفی هست که باید درخرید آن دقت شود.

 

ماسک N95 فیلتردار (یکبار مصرف)

برخی از بیماری‌ها مانند آنفلوانزا، آبله مرغان، سرخک و سندروم حاد شدید تنفسی از طریق هوا قابل انتقال هستند، ماسک ۹۵ توانایی بالایی در جلوگیری از انتقال این بیماریها دارد. استفاده راحت، فیکس شدن کامل روی صورت و همچنین فیلتراسیون بالای ذرات ریز معلق در هوا را می‌توان سه ویژگی مهم ماسکN95دانست. توجه به این نکته ضروری می باشد که این نوع ماسک به دومنظور مختلف طراحی شده است :استفاده در امور پزشکی و استفاده در صنعت. لذا در هنگام خرید توجه به کاربرد آن ضروری می باشد. اما لازم به ذکر است که ماسک های سری N95 فقط در برابر آلاینده های غیر روغنی مناسب هستند و در مقابل آلاینده های روغنی کارایی ندارند. ماسک N95 های به هیچ وجه قابل شستشو یا ضدعفونی کردن نیستند و در صورت کثیف شدن و خراب شدن ماسک، آن را داخل کیسه ی پلاستیکی گذاشته، در پلاستیک را گره بزنید و آن را داخل سطل زباله ی در دار بیندازید. ماسک N95 از ماسک های تنفسی پرمصرف محسوب میشود واینکه قیمت اآن هم نسبت به کیفیت ساخت و اصل بودن آن متغییر هست که بهتر است در خرید آن دقت شود.

 

ماسک پارچه ای قابل شستشو (چند بار مصرف)

ماسک های پارچه ای که با گسترش ویروس کرونا بیشتر مورد استقبال قرار گرفت ونقش گسترده ای در جلوگیری از ابتلا به کرونا ویروس ایفا کرد .و این ماسک ها به صورت طرح دار و ساده در بازار تولید و ارائه شده است که پارچه آن از جنس نخ وکتان است که علاوه بر جلوگیری از ویروس و ذرات معلق در هوا زیبایی و لطافت خاصی هم دارا هست .و قابل شستشو میباشد که بعد از هر بار استفاده باید با آب داغ و صابون یا پودرهای شوینده شستشو داد واستفاده کرد و باید کاملا خشک شود به این نکته دقت شود که برای استفاده دوباره ماسک نباید مرطوب و نم داشته باشد .و از نظر قیمت هم نسبت به ماسک های سه لایه یکبار مصرف به صرفه تر هست چون قابلیت استفاده چند باره را.

 

ماسک سوپاپ دار ffp1 (فیلتردار یکبار مصرف)

از این ماسک برای ذرات بزرگتر از5میکرون استفاده میشود که 80درصد از ورود ذرات معلق روغنی و آلاینده های سمی جلوگیری میکند و از این ماسک حداکثر زمان مفید استفاده 8ساعت هست و قابلیت شستشو و استفاده مجدد را ندارد و باید تعویض گردد.

 

ماسک سوپاپ دار ffp2 (فیلتردار یکبار مصرف)

این نوع ماسک  برای ذرات آلاینده های 2تا 5میکرون مناسب است که 94درصد از ورود ذرات معلق روغنی و آلاینده ها جلوگیری میکند.و درای فبلتر ثابت میباشد و قابلیت شستشو واستفاده چند باره را ندارد و باید بعد از مدت زمان 8ساعت ماسک تعویض گردد .و این ماسک هم مثل سایر ماسک ها انواع مختلف و قیمتهای متفاوتی دارد که در خرید آن حتما باید دقت شود .

 

ماسک سوپاپ دار FPP3یا N99 (فیلتر داریکبار مصرف)

این ماسک برای ذرات 0.3 میکرون و افت فشاربرابر 85 پاسکال است که در دو نوع سوپاپ درا و بدونه سوپاپ تولید میشود که مدل سوپاپ دار برای تنفس راحت تر  و دم بازدم است وبیشتر برای پزشکان و پرستاران که در بخش های عفونی مشغول به کار هستند استفاده میشود اما مردم عادی هم در  مواقع آلودگی هوا برای جلوگیری از ابتلا و انتشار باکتری .ویروس و آنفولانزا .و ذرات معلق در هوا قابل استفاده است که تا 99درصد از ورود ذرات جلوگیری میکند .و جنس آنها از الیاف نانو است که قابلیت شستشو ندارد و یکبار مصرف میباشد.و مدت زمان  استفاده از آن 8ساعت است . قبل از خرید حتما از اصل بودن ماسک اطمینان حاصل کنید .

 

ماسک فیلتردار کربن اکتیو (یکبار مصرف)

در این نوع ماسک از لایه های کربن فعال شده برای جلوگیری از گازهاو بخارها سمی مورد استفاده قرار میگیرد.و لایه کربنی که در آن استفاده شده در مقابل رطوبت آسیب پذیر است .و با اینکه از ورود گازهای سمی جلوگیری ولی دربرابر ورود ذرات به دستگاه تنفسی ضعیف است .و قبل از خرید حتما جایی که قرار است استفاده شود رو در نظر بگیرید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *