مراقبت و سلامت چشم

 

 

چشم :

چشم که یکی از مهمترین و حساس ترین اعضای بدن انسان یا هر جاندار دیگری به شمار میرود ،که تقویت و مراقبت از آن خیلی مهم است .اگر بهتر بخواهیم موضع رو بهتر درک کنیم فقط کافیست که برای چند ثانیه چشمان خود راببندیم وتصور کنیم قادر به دیدن نیستیم .که با دنیایی تاریک  روبه رو میشویم که دیگر قادر به دیدن زیباییهای این دنیای هستی نمیباشیم و همین چند ثانیه کافی است  که بیشتر قدر این نعمت الهی رو بدونیم و از آن محافظت کنیم .وبا توجه به اینکه در طول روز فعالیت های  مختلفی را از طریق چشم خود انجام میدهیم و برای اینکه از ضعیف شدن آن و دیگر آسیب های احتمالی جلوگیری شود نیاز به تقویت ،استراحت،ومراقبت دارد.و متاسفانه درحال حاضر  تاری دید و ضعیف شدن چشم دیگر مختص افراد مسن نیست و جوانان ،کودکان ،هم درگیر این موضوع هستند که بیشتر به تغذیه نامناسب ،استفاده از دخانیات ومراقبت نادرست از چشم است .در صورتی که از سلامت کامل چشم برخوردار هستید باز احتیاج است که در سلامت و مراقبت از آن دقت کنید . که در این مقاله به آن می پردازیم .

 

انواع بیماری های چشمی :

  • آب مروارید

  • قوز قرنیه

  • رتینوپاتی دیابتی

  • خطاهای انکساری

آب مروارید :

یکی از نشانه های آن لنز سفید یا شیری در چشم میباشد .آب مروارید که معمولا درسنین بالاتر از ۵۰سال اتفاق می افتد (اما در مواردی هم درسنین پایین تر ایجاد میشود ) و این مشکل بیشتر در مواقعی ایجاد میشود که افراد آسیب دیده بیشتر  در معرض اشعه ماورا بنفش هستند .و باعث کدر شدن لنز چشم میشود و به مرور باعث کاهش بینایی و دید می شود .

قوز قرنیه :

در حالت طبیعی قرنیه شبیه به  گنبد  می باشد که  در صورت آسیب دیدن . قرنیه به شکل مخروطی شکل در می آید که به آن قوز قرنیه گفته میشود .واگر به موقع به پزشک مراجعه نشود باعث آسیب جدی به چشم می شود وتا جایی که اگر قابل درمان نباشد نیاز به پیوند قرنیه پیدا میکنید .

رتینوپاتی :

این نوع مشکل زمانی که شما با قند خون بالا مواجه باشید که به همراه دیابت نوع ۱و۲ رخ میدهد که در صورت عدم درمان و مراجعه به پزشک باعث کوری و

انکسار چشم درزمان عبور نور از بین رفتن دید می شود .قند خون بالا باعث تغییر رنگ رگ های خونی پشت چشم که وظیفه رساندن مواد مغذی به چشم را دارند میشود.

خطاهای انکساری :

از قرنیه و عدسی اتفاق می افتد .که باعث تغییر شکل حالت قرنیه و پیری طبیعی می شود .وعواملی مثل  دوبینی و آستیگمات هم در زیرگروه این دسته قرار میگیرند .

 

عواملی که باعث ضعیف شدن و صدمه به چشم میشود :

  • تغذیه نامناسب

  • کشیدن سیگار و استفاده از دخانیات

  • نگاه کردن طولانی مدت به صفحه مانیتور ، گوشی ، تلویزیون

  • مالیدن چشم به صورت مستقیم و وارد کردن فشار به آن

  • استفاده از عینک های آفتابی تقلبی

  • عدم استفاده از عینک های محافظ چشم و رعایت نکات ایمنی در محیط کار

  • استفاده از کفش نامناسب

  • خواب نامناسب

  • ورزش نکردن

 

بیماریهایی که تاثیر مستقیم بر سلامت چشم دارد:

  • دیابت

  • افسردگی

  • بیماران کلیوی

  • کلسترول بالای خون

  • مشکلات قلبی عروقی

  • هپاتیت

  • سرطان

  • بیماری MS

 

راههای طبیعی برای تقویت چشم و مراقبت :

اما به صورت طبیعی راههایی برای تقویت چشم وجود دارد که تاثیر چندانی در بهبود ضعیفی آن ندارد و فققط باعث میشود که ضعیفی آن کنترل شود و از بدتر شدن آن جلوگیری میشود .

ویتامینA :

این نوع ویتامین نقش خیلی مهمی در سلامت چشم دارد .و باعث میشود که در محیط هایی که نور کم است  بهتر ببینید .درکشورهایی که پیشرفته و توسعه یافته هستند این کمبود کمتر است .واگر این کمبود جبران نشود باعث گزروفتالمیا (Xerophtalmia)) میشود که نوعی بیماری چشمی است که در صورت کمبود این ویتامین  به مرور زمان و با دید کم در شب شروع میشود و مجرای چشم ها و اشک خشک میشود و موجب نرم شدن قرنیه میشود که به کوری چشم می انجامد .و در سیب زمینی شیرین ،سبزیجات برگ دار ،کدو تنبل ، فلفل شیرین منبع های طبیعی هستند که سرشار از ویتامین آ هستند.

 

ویتامین E :

طبق مطالعاتی که صورت گرفته مقدار مورد نیاز روزانه ویتامین ایی برای هر فرد ۴۰۰ واحد میباشد.که باعث میشود از به وجود آمدن خیلی از بیماریهای دیگر و جلوگیری از آب مروارید نسبت به سن کمک کند.وبرخی منابع طبیعی که سرشار از ویتامین ایی هستند که در سلامت چشمها موثر هستند مانند مغز ها،دانه های ،روغن های خوراکی ،ماهی سالمون ،آووکادو،سبزیجات برگ دار

 

ویتامین C :

مصرف ۴۹۰ میلی گرم در روز باعث میشود که تا ۷۵درصد از به وجود آمدن آب مروارید جلوگیری کند .استفاده از مرکبات ،کلم بروکلی ،فلفل شیرین ،کلم پیچ ،میوهای گرمسیری منابع مناسبی برای استفاده هستند .

 

مکمل ها و داروهای تقویت چشم و مراقبت از آن :

  • ویتامین های A وبتاکارتون

  • ویتامین ب کمپلکس

  • ویتامین E

  • ویتامین C

  • ویتامین D

  • امگا ۳

نحوه ورزش چشم و استراحت دادن به آن :

اگر به خاطر شغل تون مجبور هستید که طولانی مدت به مانیتور خیره شوید هر ۲۰دقیقه  ۲۰ثانیه به نقطه ای دور خیره بشید که این کار باعث استراحت به چشم و جلوگیری از آسیب به سر و گردن میشود .وبرای ماساز دادن چشم ها هیچ وقت به صورت مستقیم فشار وارد نکنید چون باعث آسیب به قرنیه میشود وخطر پارگی قرنیه رادر بر دارد و برای ماساژ بهتر است با انگشت شست وبه صورت دایره ای گیجگاه ،زیر چشم ها و بالای چشم را به آرامی ماساژ دهید.یا چشمها را به صورت دایره ای بچرخانید .

 

رفتارهای اشتباهی که باعث آسیب به چشم میشود :

  • رعایت نکردن بهداشت و برخورد دستهای کثیف با چشم

  • کار کردن با ،گوشی ،لب تاپ ،نگاه کردن به تلویزیون درفضای تاریک

  • مناسب نبودن نور محیط کار یا اتاق

  • مراجعه نکردن به دکتر در صورت تاری دید، درد ،خارش،کج بینی ،کاهش بینایی

  • استفاده نامناسب از لنز های رنگی و طبی و رعایت نکردن بهداشت آن